Balans versterkende yoga houdingen die je helpen om je zithouding te verbeteren (Deel 2)

yoga voor ruiters: verkrijg een betere zithouding

We willen het allemaal, een functionele goede zithouding en dan ook graag een mooie als het nog kan. Daarvoor werken we hier bij Equi-Yoga rond kracht, mobiliteit EN flexibiliteit. 

In dit tweede deel van deze blog hebben we het vooral over de kracht waar je als ruiter aan kan werken om die zithouding te verbeteren. We werken vooral in “beweging” of met het hele lichaam. De focus kan hier en daar eens meer liggen op balans, de benen of je core versterken, maar je zal steeds je hele lichaam moeten gebruiken. Wat je ook in het zadel moet doen!

Ready? 

Let’s go!

3 legged dog

yoga voor ruiters

Wanneer je een reguliere yoga les binnenstapt zal je de yoga teacher misschien wel eens horen zeggen dat “downward facing dog” een rusthouding is…
Na enkele jaren yoga kan ik eindelijk zeggen dat dat zo is! 😉 

Maar tot die tijd is down dog een hele workout voor je lichaam. 
Deze “3 legged dog” versie zorgt ervoor dat je:

  • Je billen versterkt, 
  • Je hamstrings en kuiten stretcht 
  • Terwijl je de lengte in je been opzoekt ga je ook de kracht ervan aanspreken door het in de lucht te liften en te houden.
    Dit is ZEER efficiënt voor ruiters, maar kan wel uitdagend zijn. 

Side plank

krachttraining voor ruiters

The good old “side plank” mocht hier niet ontbreken. 
Ik train hem zelf nooit te lang statisch en lift graag de heupen op en neer voor een extra uitdaging voor je balans. 

Deze helpt je met je lichaamscoördinatie, balans en vooral je core en de zijkant ervan.
Dit is wat je stabiel en “stil” in het zadel zal doen zitten omdat je de schokken beter kan opvangen.

Rainbow warrior

yoga voor een betere zit voor ruiters
yoga voor ruiters

Deze houding is een dynamische houding.
Start vanuit de positie met je borst naar het plafond gericht en buig voorover wanneer je uitademt. Lift terug op wanneer je inademt, etc…. 

Zeer goed voor opening in de heupen, liezen, psoas,… terwijl je aan je balans werkt.
Een full body workout met focus op benen en core. 

De opening in de schouders zorgt voor die mooie rechte houding in het zadel.

Crescent twist

yoga voor kracht en balans bij ruiters

Opnieuw een dynamische houding waarbij je vanuit een crescent houding naar de ene kant twist en nadien naar de andere op het ritme van je ademhaling. 

Probeer hier vooral je basis stabiel te houden en let op je voorste knie. 

Val je te snel om? plaats de voeten iets verder uit elkaar dan heupbreedte.

Deze helpt je balans versterken wanneer je je bovenlichaam lichtjes draait in het zadel en versterkt je hele lichaam met focus op je core, quadriceps en enkels.

Knee to elbow

fitness en krachttraining voor ruiters

Opnieuw een klassieker zoals de side plank maar daarom niet minder effectief.  

We maken er weer een dynamische optie van door steeds een knie schuin naar je tegenovergestelde elleboog te brengen. 

Tip: probeer de heupen niet te hoog te liften. 

"Skandasana" twist

Een must voor elke ruiter is deze houding die je liezen en kuiten stretcht, de heupen opent in de richting waarin ze in het zadel zitten en je rug mobiel maakt. 

Steun vooral niet te fel op je hand op de grond en maak er een actieve versie van. Hoe lager je komt met de heupen hoe intenser je dit zal voelen. 

Tip: let op je knie, laat deze niet naar binnen vallen.

yoga voor ruiters

Smaakt dit naar meer? Ben je benieuwd wat Equi-Yoga net is of voor jou kan betekenen?
SUPER! Speciaal daarom ontwikkelde ik 
Equi-yoga @home; jouw ruitertraining: anytime, anywhere! 

Wil je zelf graag eens ervaren wat een Equi-Yoga training voor jou kan betekenen? Dan heb ik goed nieuws, want je kan het nu 14 dagen vrijblijvend gratis uittesten!

Sounds good right?!

Jouw ruitertraining;
anytime, anywhere!

Share:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Meer blogposts

Stay up to date, zet je op de nieuwsbrief!