SOS rugpijn bij ruiters: 4 relaxerende yoga houdingen die rugpijn helpen verzachten.

yoga voor rugpijn bij ruiters

 

Ik hoor het vaak bij klanten die in training bij me zijn en ik heb er zelf ook reeds jaren last van gehad tot het punt dat ik even niet meer kon paardrijden: rugpijn.

Een algemeen probleem bij ruiters dat vele oorzaken kan hebben.
Even de bouw van je skelet, eventuele letsels die je hebt opgelopen, levensstijl etc achterwege gelaten, deel ik hier 4 relaxerende yoga houdingen die jou terug met een smile door het leven kunnen doen wandelen (of rijden).
Enjoy!

1: Child's pose

  • kom op handen en knieën
  • plaats je dikke tenen samen, breng de knieën wijd
  • laat de heupen op de hielen zakken, rust je voorhoofd op de mat en laat je armen gestrekt  voor je op de mat rusten.

Benefits voor ruiters: Ideaal om jezelf tot rust te brengen, de heupen te openen en vooral de onderrug te ontspannen!

yoga voor lage rugpijn bij ruiters

Bron: canva

  • kom staan, plaats de voeten op heupbreedte
  • buig voorover en laat je bovenlichaam volledig over je benen hangen (onderrug is rond)
  • neem beide ellebogen vast 
  • wieg zachtjes van links naar rechts voor extra decompressie van de rug
  • ontspan de nek 

Benefits voor ruiters: stretchen van de hamstrings & kuiten, decompressie van de volledige rug en nek

2: Ragdoll

3: Wide butterfly

  • kom zitten en plaats je voetzolen tegen elkaar, laat de knieën naar buiten vallen
  • plaats de voeten ver genoeg van de heupen zodat er een soort diamantvorm zichtbaar is tussen je benen
  • “open je voeten als een boek” richting het plafond 
  • buig voorover alsof je de kruin van je hoofd in je voeten zou laten rusten 
  • rond in de onder- en bovenrug, breng je kin wat naar je borst

Benefits voor ruiters: VEEL! We openen hier de heupen en liezen terwijl we de volledige rug stretchen en ontspannen. Je kan hier ook een stretch voelen tussen de schouderbladen en in de achterkant van de nek. 

  • kom liggen op je rug en breng je knieën naar je borst, armen in een t-vorm uitgestrekt naast de schouders
  • plaats knieën en enkels tesamen
  • breng de benen in een 90 graden vorm t.o.v. je bovenlichaam
  • laat de knieën naar een kant naast je op de grond zakken
  • draai je hoofd naar de tegenovergestelde richting voor een intensere twist.
  • herhaal hetzelfde aan de andere kant

Benefits voor ruiters: decompressie van de volledige rug, verbeterde mobiliteit in de rug, helpt je zenuwstelsel kalmeren.



4: Liggende twist

yoga voor rugpijn bij ruiters

Ervaar het zelf...

Equi yoga @home bevat een hele sectie  waarbij je jouw rugpijn kan verzachten, traint om de spieren die versterkt moeten worden ook effectief te versterken d.m.v. leuke flows, geen saaie trainingen waarbij je repititief eenzelfde houding statisch blijft uitvoeren maar eerder dynamisch met je hele lichaam in beweging aan de slag gaat.
Zo kom je tegelijkertijd “uit het koppeke en in je lijf”!

Meet the coach

Ik ben Melissa, gecertificeerd yoga teacher & jumping amazone.
Mijn focus?
Jou sterker, happier & zelfzekerder in het zadel doen zitten!

Equi yoga @ home

Equi yoga @ home

Werk aan je mentale en fysieke gezondheid als ruiter, op jouw eigen ritme.
Waar & wanneer jij wil.

Krijg ongelimiteerde toegang tot al mijn yoga en mindfulness video's voor ruiters!

Share:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Meer blogposts

Stay up to date, zet je op de nieuwsbrief!

Countdown to christmas challenge!

Doe nu 20 dagen gratis mee met de challenge en maak kans op zotte prijzen!