Waarom is “yoga voor ruiters” belangrijk?

Dankzij yoga en mindfulness voor ruiters verkrijg je een betere stabiliteit in het zadel, kan je “vrijer” meebewegen met je paard en verkrijg je een betere communicatie tussen paard en ruiter.

Je uithouding en zit zullen verbeteren net zoals de band met je paard.
Het is Bijvoorbeeld als ruiter heel belangrijk om onafhankelijke hulpen te geven op je paard!

D.w.z: je bovenlichaam moet stil kunnen blijven en je paard niet storen terwijl je benen daarbij vaak nog eens apart van elkaar moeten functioneren.
Dankzij een vaste yoga practice zit jij zelfverzekerder en veiliger in het zadel!

Daarbovenop verkrijg je dankzij yoga meer mentale rust en leer je kennismaken met verschillende ademhaling tools voor meer focus, mentale klaarheid, of om die stress voor je proef te “battlen”.

Net door al deze aspecten en de grote mind-body connectie die je verkrijgt dankzij yoga, kan yoga beoefenen er ook voor zorgen dat je een betere band met je paard krijgt, hoe je de beste communicatie met je paard verkrijgt en een echt team vormt! It is a teamsport after all!

Maar vaak moet hier iets meer bij stilgestaan worden.. paarden zijn onze “partner” niet de machine of het product waarmee we een sport beoefenen. Vaak wordt dit in the hustle van het leven wel eens vergeten… maar het is nooit te laat hier iets aan te doen!

Het is trouwens zeker niet alleen het paardrijden zelf dat er in deze sport voor zorgt dat bepaalde lichaamsdelen versterkt worden en dus ook stram worden indien deze niet gestretcht worden.

Het is onze “way of life” zoals rondlopen met een kruiwagen, stallen uitkuisen, eten en hooi geven, je paard verzorgen etc…

Om deze bewegingen met een goede houding te kunnen uitvoeren zodat we sterk en zonder pijn meerdere paarden kunnen rijden of die emmer water of kruiwagen kunnen wegdragen is yoga een ideale tool!
We werken op heel het lichaam, op een gecontroleerde manier en vooral met je eigen lichaamsgewicht waardoor je niet alleen meer lichaamsbewustzijn verkrijgt maar ook je spieren traint en vooral de diepere ‘core’ spieren die je vooral veel ondersteuning geven in de meeste taken op stal.

Aan de andere kant is het ook die levensstijl die ervoor zorgt dat we soms overspannen zijn in bepaalde delen van ons lichaam, dit kan door lang in eenzelfde positie te zitten (bv paardrijden maar ook aan een bureau zitten, ..) en yoga helpt net om terug die balans in je lichaam te verkrijgen.
Openen en spanning loslaten in de spieren die te gespannen zijn, versterken wat versterkt moet worden en je in het proces gewaarworden van de disbalans in jouw lichaam, want die is bij iedere persoon uniek.

Train je paard, Train jezelf en train je band. Be the best TEAM. 

Wil je graag starten maar weet je niet hoe?

De basiscursus “Start to equi-yoga” bevat alle kennis over yoga, mindfulness en ademhaling specifiek voor ruiters!

Wil jij graag meteen uitvoeren en heb jij niet zoveel nood aan extra basis kennis hierrond?

Dan is de online studio, waar je zowel actieve als rustgevende korte yoga lessen terugvindt om met jouw ruitertraining van start te gaan, iets voor jou!

Share:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Meer blogposts

Stay up to date, zet je op de nieuwsbrief!

Countdown to christmas challenge!

Doe nu 20 dagen gratis mee met de challenge en maak kans op zotte prijzen!