Hoe helpt yoga voor ruiters bij stress of paniek op je paard?

Yoga Brengt je dichter bij jezelf.

Het zorgt voor meer connectie tussen lichaam en geest en brengt je in het hier en nu.

Vooral dankzij de focus op de ademhaling die ervoor zorgt dat je alles vanuit een ander perspectief kan bekijken en jezelf tot rust kan brengen.

Doordat jij de tools hebt (die dankzij een consistente yoga practice steeds meer “automatisch” gebruikt zullen worden door jou) jezelf meer te gronden dankzij je ademhaling en even op de “pauzeknop” van je reptielenbrein dat in vluchtmodus wil schieten kan drukken, zal je veel rustiger op je paard zitten, beter om kunnen met stress situaties en vooral veel minder “stressy” energie overzetten naar je paard. Het is net die energie die ervoor dal zorgen dat je paard rustiger of nog nerveuzer zal worden…. 

Daarbovenop zorgt het fysieke deel van yoga ervoor dat je vaster in het zadel zit, je sterker en atletischer voelt waardoor je jezelf een boost in zelfvertrouwen geeft!
Ooit al gehoord van “je houding kan je krachtig doen voelen”? wel dit geldt ook op je paard….

al zit je nu gewoon op een stoel, recht je rug even, schouders naar achter (niet op een gespannen, stijve manier) en weg van de oren. de kruin van je hoofd reikt naar boven en je hebt een lange rug… hoe voelt dit?
Je voelt je meteen “sterker in je schoenen staan”, toch?
Hetzelfde geld voor je zithouding. Je zal je niet alleen EEN PAK zelfzekerder voelen omdat je beter en sterker in het zadel zit zonder je paard te storen, die balans zorgt er ook voor dat je veiliger paardrijdt., schokken beter kan opvangen en het eventuele schrikken van je paard door dat monster dat in de struiken zit ook veel sneller en beter kan opvangen met je zit.

Het is dus de mix van EN veilig en stabiel in je zadel zitten EN die zelfzekere houding hebben waarbij je je sterk voelt zitten en goed kan ademen die jezelf ook nog eens de extra boost energie en zelfvertrouwen geeft!

Merk volgende keer als je misschien wat stress hebt op je paard of angstig bent van iets hoe klein je je probeert te maken…. maak je dan eens “groot”, open je borst en maak lengte in de rug… je zal direct een verschil voelen!

Natuurlijk is het belangrijk om bij het aannemen vandeze houding, de juiste delen van je lichaam te versterken die je als ruiter nodig hebt, want anders zal je “overcompenseren” door bv. een te holle rug -, zakken in de lage rug en geen sterke core waardoor je toch nog uit balans zit.

Maar daar kan yoga voor ruiters mee helpen! 

Ontdek hier wat je allemaal leert tijdens “yoga voor ruiters” binnen equi-yoga en welke voordelen yoga kan hebben voor jou als ruiter!

Equi yoga @ home

Werk aan je mentale en fysieke gezondheid als ruiter, op jouw eigen ritme.
Waar & wanneer jij wil.

Krijg ongelimiteerde toegang tot al mijn yoga en mindfulness video's voor ruiters!

Share:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Meer blogposts

Stay up to date, zet je op de nieuwsbrief!

Schrijf je in op de nieuwsbrief!

En krijg GRATIS toegang tot de 7 dagen
"start to equi-yoga Challenge "

online yoga studio

10 + 3 maand
GRATIS