Waarom yoga & mindfulness jumping- en eventingruiters kan helpen bij het rijden van goede afstanden.

hoe yoga en mindfulness kan helpen bij het rijden van een goede afstand voor jumpingruiters in hun parcours

Missers. We rijden ze allemaal wel eens….
Indien je een jumping ruiter bent, ben ik ervan overtuigd dat dit wel hetgene is wat elke ruiter zoveel mogelijk wil vermijden .
Maar valt er iets aan te doen? Kan je jezelf trainen op “betere afstanden rijden”? 

Om jou zoveel mogelijk momenten te besparen waarbij je uit lichte schaamte je even opsluit op toilet tot je volgende rit nadat je een “mooie georgette” hebt gereden zoals ze in ons vakjargon wel eens zeggen, deel ik hierbij hoe yoga en mindfulness jou kan helpen om een vlot en makkelijk parcours te rijden en jouw paard het hierbij zo makkelijk mogelijk te maken om aan de sprong te komen!

Dit gezegd zijnde, draai het of keer het; de ene ruiter heeft al meer talent en gevoel in de ring dan de andere.
MAAR, no worries! Ook diegenen met talent moeten zich trainen om beter te worden in hun skill, hetzelfde geldt voor een iets minder getalenteerde ruiter. 

PRACTICE MAKES PROGRESS!

 

Hoe kan yoga je helpen bij het rijden van je afstanden tijdens een jumping parcours?

Wanneer je yoga op een consistente basis beoefent wordt je meer bewust van je lichaam.
Je voelt beter aan wanneer je in “
stress mode” gaat, die schouders bijna aan je oren gaan plakken tijdens het rijden en je kan je steeds beter en beter uit die automatische reactie trekken die je met de jaren hebt gecreëerd. 

Heb je zo ooit al eens een ruiter een parcours zien afleggen waarin er nogal veel getrokken wordt eens hij/zij de sprong ziet?
De schouders die liften en de handen die onrustig worden, het paard wordt stressy en plots is het rijden voor je leven om aan de finish te geraken, alsof je de ene na de andere sprong brandjes moet blussen ….
vervelend toch?!

Het fysieke voordeel van het beoefenen van yoga is dat je jezelf vaster en steviger in het zadel voelt zitten.
Dichter bij je paard, meer een met je paard en de bewegingen.
De communicatie tussen paard en ruiter verbeterd en een logisch gevolg van dit alles is dat je jezelf zelfzekerder in het zadel voelt zitten en rustiger, met meer gevoel je parcours zal kunnen rijden.
Hallo makkelijke afstanden, plots lijkt alles iets meer vanzelf te gaan!

Hoe kan mindfulness helpen?

Ben jij een onzekere of nerveuze ruiter?
Of ben je net heel rustig maar verlies je snel je focus en alertheid? Dan kunnen
ademhalingsoefeningen, mediteren, visualisatie en andere mindfulness trucjes jou ENORM helpen. 

Zo geef ik enkele klanten van mij de opdracht om naar een 10 min. ademhalingsmeditatie van de online studio voor ruiters te luisteren voordat ze hun wedstrijd rijden.
Zo kalmeer je je zenuwstelsel alvast op voorhand en begin je met een rustigere basis, paarden pikken dit op. Tijdens het rijden kan je jezelf ook makkelijker uit die “chaos of angstige gedachten” wegtrekken en breng je terug je focus naar het hier en nu., waardoor je met meer gevoel en rust zal kunnen rijden, je paard meer in zijn of haar “natuur” laat en zo ook makkelijker in connectie aan je parcours kan beginnen.
Ruiters die niet goed ademen en niet ontspannen zijn maken vaak fouten.
En iedereen is er wel eens schuldig aan, ikzelf al zeker en vast 😉 

Het opmerken en er iets aan doen is al een hele stap!

Wil je graag zelf ervaren wat ademhaling, yoga en mindfulness voor jou als ruiter kan betekenen? 
Zelf actie ondernemen en verandering ervaren?

Schrijf je dan in voor een GRATIS proefweek op het Equi-yoga @ home platform en ontdek het zelf!

Share:

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Meer blogposts

Stay up to date, zet je op de nieuwsbrief!

Countdown to christmas challenge!

Doe nu 20 dagen gratis mee met de challenge en maak kans op zotte prijzen!